====== Sundhedscheck, strategisk niveau ====== Der skal være en idé med virksomheden, dvs. en forestilling om hvad den skal bidrage med til markedet (en mission) og hvordan den skal være placeret i markedet (en vision). De skal være korte og klare, og de skal blandt andet bruges kunne bruges som udgangspunkt for fastlæggelse af virksomhedens målsætning og strategier. Virksomhedens målsætning tager udgangspunkt i mission og vision, og den skal være: * Konkret, specifik. * Målbar, man skal kunne måle hvor tæt man er på målet. * Realistisk, det skal være muligt at nå målet. * Relevant, det skal knytte sig til mission og vision. * Tidsbestemt, man skal forpligte sig til at nå målet inden et bestemt tidspunkt. Ellers bliver det uforpligtende. Desuden skal der udarbejdes strategier for: * Markedsføring og salg (se bemærkninger vedrørende [[virksomhed_og_marked|Virksomhed og Marked]] og [[at_kunne_saelge|Salget]]) * Leverance og kvalitet (se bemærkninger vedrørende [[leverancen|Leverancen]]) * Personale og kompetencer * Systemer og administration * Sikkerhed Endelig skal der være defineret en ledelsesproces som sikrer ajourføring af mål og strategier, samt ledelsesprocesser for opfølgning på det taktiske niveau. **Checkliste**