Lad det være klart at der hele tiden træffes beslutninger, og at langt de fleste fræffes af den kompetente medarbejder. nogle bliver så eskalerert til ledelsen fordi de er for komplicerede eller ubehagelige. Andre hidrører fra økonomi, personale eller udefra (kunder, leverandører, konkurrenter). Nogle er vigtige og nogle haster (det er ikke nødvendigvis de samme. Se prioritering).
Det er vigtigt at ledelsen gør sig nogle tanker om beslutningens karakter for der er ikke ligegyldigt hvordan den træffes. Der kan fx skelnes imellem følgen kategorier:
Ad 1.: Det her kan lederen selv klare, eller han må hente assistance fra en specialist.
Ad 2.: Et højere ledelsesniveau skal involveres, og der er lagt op til en gruppebeslutning, evnetuelt en formel beslutning.
Ad 3.: Her skal alle berørte dele af ledelsen stå bag beslutningen. Dvs. en gruppebeslutning, evnetuelt en formel beslutning.
Ad 4.: Her er det nødvendigt at involvere nogle flere repræsentanter fra organisationen. Dvs. der er lagt op til en gruppebeslutning. Det bør overvejes om det involvere team building eller forandringsledelse.
Nogle beslutninger ligger lige for. Andre er mere komplicerede (usikkerhed og mange parametre), og i disse tilfælde for man bedre og mere saglige beslutninger ved at anvende en af de velkendte teknikker: Cost Benefit: Hvor der kan sættes beløb på fordele og omkostninger. Anvend gerne Successiv Kalkulation til håndtering af usikkerheder. Husk både kort og langt sigt. SWOT: Strategiske beslutninger. PQM: Gruppebeslutning og handlingsplan med et element af team building. Weighted Ranking by Levels: Hvor det sammenlignes på mange parametre med forskellig vægt.