Cranfield-modellen
Den model der bliver gennemgået nedenfor vedrører IT strategier. Jeg har kaldt den Cranfield-modellen fordi den er inspireret af et foredrag jeg hørte for mange år siden. Foredragsholderen var fra universitetet i Cranfield og han var en god underviser. Desværre udleverede han ikke noget materiale og mine notater var sparsomme, så det er muligt at jeg har misforstået meget af det, men de fire hovedkategorier er i hvert fald rigtige. Problemområderne er baseret på mine egne erfaringer og kan anvendes på Application Architecture niveauet i Winding Stairs metoden.
Modellen foreslår at man kategoriserer it-systemerne i fire katagorier (A, B, C, D) + noget systemintegration, jf. Kompleksitet.
De fire kategorier er:
A. Key Operational
B. Support
C. Strategic
D. High potential
Desuden er der så noget systemintegration der skal få det hele til at hænge sammen.
I det følgende beskrives hver enkelt kategori nærmere, og det anføres hvilke strategier der bør anlægges samt hvilke problemer der typisk er knyttet til dem.
A. Key Operational
Systemer i denne kategori er fx systemer til styring af økonomi, produktion og logistik. De er:
Netop fordi de er tværorganisatoriske kan man ikke uden videre ændre dem, og da de endvidere er forretningskritiske, er den anbefalede strategi at etablere dem i et:
Typiske problemer med systemerne i denne katagori er:
Fastlåst teknologi (legacy), svært at skabe sammenhæng med nye teknologiske muligheder.
Store omkostninger til drift og vedligehold
Afhængighed af nøglemedarbejdere, manglende dokumentation
Problemer med større ændringsprojekter
Manglende funktionalitet (ERP)
Besværlige/uforståelige processer
Problemer med opgraderinger
Problemer med support
Dårlig overensstemmelse med systemets virksomhedsmodel
B. Support
Systemer i denne kategori:
Letter det daglige arbejde
Er typisk baseret på office-produkter eller værktøjer (fx SAS)
Anvendes Lokalt
Kompenserer for manglerne ved A (key operational).
Strategiel for denne kategori bør være:
Typiske problemer er:
Skjulte (ofte store) omkostninger
Afhængighed af enkeltpersoner
Ofte forkert teknologivalg (regneark i st. f. Database)
Mangler dokumentation, konfigurationsstyring og kvalitetskontrol
Skrøbelige men ofte forretningskritiske
C. Strategic Applications
Disse systemer
Støtter virksomhedens konkurrencefordele. Som Michael Porter siger: Man har kun fordele frem for andre hvis man gør nogen ting anderledes end andre.
Forskellige fra andre virksomheders systemer
Specialudviklede eller emerging tech. (teknologisk forspring).
Afgørende for virksomhedens fremtidige forretning
Strategi:
Typiske problemer:
Problemer med at fastholde fokus på forretningsstrategien
Projektet ”gror”, kompleksiteten stiger, resultater udebliver
Problemer med brugerorganisationen
Problemer med systemintegrationen
D: High Potential Applications
Disse systemer er:
Strategi:
Problemer:
Der går for lang tid før de gode ideer bliver afprøvet i praksis
Der går for lang tid før de dårlige ideer bliver sorteret fra
De opstår lokalt og bærer præg af manglende overblik
Systems Integration
Dette består af de delsystemer, databaser, værktøjer etc. der får det hele til at hænge sammen. Det helt afgørende her er datadefinitionerne. Forskellige systemer har ofte forskellig opfattelse af de samme ting. Fx:
En kunde i salgssystemer er en som man afgiver tilbud til (eller på anden måde arbejder/bruger tid på). I økonomisystemet er det en debitor.
En startdato i ordresystemer kan være kontrakttidspunktet. I projektsystemet er startdatoen den dato hvor man begynder på scope definition hvilket sker (eller bør ske) i tilbudsfasen. Bemærk at opgaveafgrænsningen er en del af projektet.
Problemer:
Livscyklus for de enkelte kategorier
Systemerne i de fire kategorier A-D vil ofte ændre status med tiden.
Systemerne i kategori A vil være de mest statiske, men de vil være genstand for revidering, opgradering, evt. udfasning. Erfaringerne viser at den gennemsnitlige levetid er 10 år eller mere.
I kategori B kan det forekomme at vigtig funktionalitet bliver inkorporeret i kategori A systemerne. I øvrigt vil de ofte forsvinde i forbindelse med ændringer af opgaver eller personale.
Katagori C ses nogen gange inkorporeret i A, fx i de tilfælde hvor det strategiske hænger sammen med et teknologisk forspring. Fx indebar et MPS-system (materiale og produktionsstyringssystem) for mange år siden et forspring. Nu er det for det meste standardfunktionalitet i et ERP system.
Kategori D vil (hvis man er heldig) vise sig at have strategisk potentiale. Ellers vil det (og det er nok det almindeligste) få status som supportsystem. Endelig kan det vise sig at idéen ikke var så god endda - og det droppes.