Indholdsfortegnelse

Cranfield-modellen

Den model der bliver gennemgået nedenfor vedrører IT strategier. Jeg har kaldt den Cranfield-modellen fordi den er inspireret af et foredrag jeg hørte for mange år siden. Foredragsholderen var fra universitetet i Cranfield og han var en god underviser. Desværre udleverede han ikke noget materiale og mine notater var sparsomme, så det er muligt at jeg har misforstået meget af det, men de fire hovedkategorier er i hvert fald rigtige. Problemområderne er baseret på mine egne erfaringer og kan anvendes på Application Architecture niveauet i Winding Stairs metoden.

Modellen foreslår at man kategoriserer it-systemerne i fire katagorier (A, B, C, D) + noget systemintegration, jf. Kompleksitet.

De fire kategorier er:
A. Key Operational
B. Support
C. Strategic
D. High potential

Desuden er der så noget systemintegration der skal få det hele til at hænge sammen.

I det følgende beskrives hver enkelt kategori nærmere, og det anføres hvilke strategier der bør anlægges samt hvilke problemer der typisk er knyttet til dem.

A. Key Operational

Systemer i denne kategori er fx systemer til styring af økonomi, produktion og logistik. De er:

Netop fordi de er tværorganisatoriske kan man ikke uden videre ændre dem, og da de endvidere er forretningskritiske, er den anbefalede strategi at etablere dem i et:

Typiske problemer med systemerne i denne katagori er:

B. Support

Systemer i denne kategori:

Strategiel for denne kategori bør være:

Typiske problemer er:

C. Strategic Applications

Disse systemer

Strategi:

Typiske problemer:

D: High Potential Applications

Disse systemer er:

Strategi:

Problemer:

Systems Integration

Dette består af de delsystemer, databaser, værktøjer etc. der får det hele til at hænge sammen. Det helt afgørende her er datadefinitionerne. Forskellige systemer har ofte forskellig opfattelse af de samme ting. Fx:

En kunde i salgssystemer er en som man afgiver tilbud til (eller på anden måde arbejder/bruger tid på). I økonomisystemet er det en debitor. En startdato i ordresystemer kan være kontrakttidspunktet. I projektsystemet er startdatoen den dato hvor man begynder på scope definition hvilket sker (eller bør ske) i tilbudsfasen. Bemærk at opgaveafgrænsningen er en del af projektet.

Problemer:

Livscyklus for de enkelte kategorier

Systemerne i de fire kategorier A-D vil ofte ændre status med tiden.