Brugerværktøjer

Webstedsværktøjer


idesalg

Idésalg

Hermed endnu et eksempel på 3 niveauer.

Et produkt har nogle egenskaber. Disse egenskaber indebærer nogle fordele, og disse fordele kan man have udbytte af:

En sælger vil sælge dig en bil med 100 hk. Det er en egenskab. Fordelen er at du kan komme hurtigere til og fra arbejdet, og udbyttet er at du får mere fritid.

Bemærk at sælgerne kan kun sælge produktet med de specificerede egenskaber. Han kan bruge fordele og udbytte som argumenter i sit salgsarbejde, men de kan ikke indgå i handelen. Det er nemlig op til køberen at udnytte fordelene til at realisere udbyttet.

Det er en ting man skal passe på med ved mere komplicerede kontrakter. Hvis man sælger rådgivning, service eller teknologi, vil det ofte være med henvisning til at kunden kan spare penge (rationalisering) eller vinde konkurrencefordele (hastighed, kvalitet). Kunden vil på sin side gerne have at disse ting afspejles i kontrakten, da det er hans motivation for at indgå aftalen, men det indebærer en risiko for leverandøren som han skal være opmærksom på. Der findes særlige kontrakttyper som fx no cure - no pay, og shared risk - shared reward. De vil ofte indeholde bestemmelser som beskriver hvad kunden skal gøre/levere for at sikre det aftalte udbytte.

Se endvidere FAB

idesalg.txt · Sidst ændret: 2025/02/21 22:48 af admin

Donate Powered by PHP Valid HTML5 Valid CSS Driven by DokuWiki