Brugerværktøjer

Webstedsværktøjer


mind_maps

Mind maps

Generelt

For mange år siden på en skiferie blev jeg præsenteret for noget undervisningsmateriale for skoleelever. Det handlede om mind maps, og det så meget besnærende ud, så jeg dyrkede det lidt da vi kom hjem. Bl.a. købte jeg en bog (Tony Buzan) og noget software (MindManager). Jeg har siden haft meget glæde af teknikken i forskellige sammenhænge, og mange af mine medarbejdere har taget den til sig.

Tony Buzan præsenterer idéen som noget genialt og påviser en større sammenhæng med naturens orden og hvad ved jeg. Det er efter min mening noget vrøvl, men sammen med værktøjet byder teknikken på nogle fordele:

  • Man tvinges til at arbejde med en struktur. Det er befordrene både for tanken og for kreativiteten (man får lettere øje for ting der mangler).
  • Man forhindres i at gå i detaljer (derfor er der nogen der aldrig lærer det).
  • Det hele kan ses på ét billede og man kan supplere med symboler, farver og relationer. Det gør at man bedre kan huske det, og det kan genopfriskes med et enkelt blik.
  • På et hvilket som helst stadium kan man (med MindManager) genere en web site, en præsentation, et dokument eller en plan.
  • Det understøtter brainstorming.

Et mind map tager udgangspunkt i et centralt element som symboliserer det man ønsker at fokusere på. Det han være hvad som helst, et begreb, et emne, et projekt, etc.

Ud fra dette tegner man grene (basic ordering ideas) som udgør første niveau i den struktur man vil organisere emnet efter. Erfaringsmæssigt får men ofte brug for at omorganisere efterhånden som emnet udvikles. Derfor er det nyttigt med et passende værktøj.

På Wikipedia kan du se mere om mind maps og om software . En del software er gratis.

MMOST

Mind Map Organic Study Technique Jeg tror det var Tony Buzan som havde følgende forslag til at sætte sig ind i - og huske - indholdet af en (fag-)bog. Det er lidt sjovt, og jeg prøver det af og til.

1. Creating Notes

1.1 Preparation

A. Browse, create the center image: Gennemse bogen, for at få et indtryk af hvordan den er organiseret (10 min.).

B. Setting time and amount targets: Bestem hvor meget tid der er til rådighed, samt hvor meget materiale, der skal dækkes (5 min.).

Nøgletal:
Der kan behandles 15 sider i timen ved grundig behandling af letfordøjelig tekst på dansk.
Ved mindre grundig behandling 30 sider/time.
Engelsk tekst: 8 sider/time.
Svært tilgængelig tekst tager 2 til 10 gange så lang tid.

C. Mind Map existing knowledge: Mind Map hvad du allerede ved om emnet for at etablere mentale associative „håndtag“ (10 min.).

D. Define Mind Map goals: Definer formål med studiet, og lav et MM af alle spørgsmål (viden, færdigheder), der skal besvares af studiet (5 min.).

1.2 Application

E. Overview - add main MM branches: Tag et overblik over teksten, indholdsfortegnelsen, hovedoverskrifter, konklusioner, resumeer, illustrationer, grafer og andre vigtige elementer, der fanger øjet.

F. Preview - first and second levels:Alt materialet, som ikke blev dækket af (E) gennemses, særlig start og slut af afsnit, idet central information almindeligvis findes her. Føj informationen til dit MM.

G. Inview - fill in the MM details: Massen af puslespillet udfyldes, idet dog problemområder overspringes. Suppler dit MM.

H. Review - complete the MM: Gennemgå problemområderne, besvar udestående spørgsmål, dæk mål og formål (D). Færdiggør MM.

2. Reviewing Notes

Efter 10 min.: 10 min review.
Efter 24 timer: 2 - 4 min review.
Efter 1 uge: 2 min review.
Efter 1 år: 2 min review.

3. Master Mind Maps

Al væsentlig ny viden registreres på et Master Mind Map.

mind_maps.txt · Sidst ændret: 2025/02/21 22:56 af admin

Donate Powered by PHP Valid HTML5 Valid CSS Driven by DokuWiki